
Alles over
hybride
rijden
Alles over hybride rijden
Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over hybride rijden met Opel. Hier vind je meer informatie over het rijden in een hybride auto en hoe deze techniek werkt. Daarnaast vertellen we je meer over het rijbereik.
Vormen van hybride rijden

Hoe rijdt een hybride auto?
Een elektrische plug-in hybride zoals de Opel Astra Plug-in Hybrid biedt het beste van twee werelden. In de rijstand HYBRID rijdt deze zoals elke andere Opel Astra met een automaat. Bij het accelereren, vooral vanuit stilstand, voel je alleen een extra duw in je rug dankzij de hulp van de elektromotor. Een ander verschil is dat de brandstofmotor bij lage snelheden automatisch uitschakelt om volledig elektrisch te rijden.
Ook 100% elektrisch
Bij het accelereren naar hogere snelheden springt de brandstofmotor automatisch en zonder schokken weer bij. Dit alles om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te realiseren. Een elektrische plug-in hybride kan ook 100% elektrisch rijden door de E-stand in te schakelen. De maximale, uitstootvrije rijafstand is weliswaar korter dan bij een BEV, maar de rijeigenschappen zijn in feite hetzelfde, inclusief regeneratief remmen.

Rijbereik van een hybride auto

Het rijbereik van een elektrische auto, ook wel actieradius genoemd, is afhankelijk van meerdere factoren. Te beginnen met de batterijcapaciteit in kWh. Hoe hoger de capaciteit, hoe meer energie de batterij kan opslaan en hoe meer kilometers je kunt rijden op een enkele batterijlading.

Daarnaast is het rijbereik afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder, de belasting van de auto, de weersomstandigheden, de verkeerssituatie, de bandenspanning en het gebruik van (zware) stroomverbruikers in de auto, zoals de airconditioning. Allemaal factoren die ook bij een brandstofauto van invloed zijn op het werkelijke verbruik.

Eerdergenoemde zaken gelden ook voor een elektrische plug-in hybride. Daarom zal die in de HYBRID-stand – waarbij automatisch voor de meest efficiënte aandrijfvorm wordt gekozen (benzine, elektrisch of gecombineerd) – voornamelijk op benzine rijden tijdens snelwegritten en zo veel mogelijk elektrisch bij lagere snelheden.
Meer over hybride rijden
Met ingeschakelde E-modus rijdt een plug-in hybride uitsluitend elektrisch, vaak met een begrensde topsnelheid van 135 km/u (afhankelijk per model). In deze rijstand zal de batterij aanmerkelijk sneller leegraken dan in de HYBRID-stand. Hoe snel, is afhankelijk van bovengenoemde factoren zoals rijstijl, weersomstandigheden, verkeerssituatie enzovoorts.