
Alles over
elektrisch
rijden
Alles over elektrisch rijden
De voordelen van elektrisch rijden
Het belangrijkste voordeel van een elektrische auto is dat er geen (schadelijke) uitlaatgassen vrijkomen tijdens het rijden. Elektromotoren hebben ook een veel hoger rendement dan verbrandingsmotoren en gaan efficiënter om met grondstoffen. Vanwege het milieuvoordeel wordt elektrisch rijden door de overheid gestimuleerd met financiële voordelen, maar het biedt ook andere voordelen voor je portemonnee.
Zo is elektrisch rijden voordeliger dan rijden op brandstof vanwege de lagere (stroom)kosten per kilometer. Het is zelfs mogelijk om de batterij op te laden met zelf opgewekte zonne-energie. Tevens heeft een elektrische auto veel minder bewegende motoronderdelen dan brandstofauto’s, waardoor er minder slijtage is en de onderhoudskosten lager uitvallen.
Vormen van elektrisch rijden

Batterij Elektrisch Voertuig
Er zijn verschillende vormen van elektrisch rijden op basis van de aandrijftechniek van de auto. Te beginnen met de ‘BEV’. Dat staat voor ‘Batterij Elektrisch Voertuig’ en betekent dat de auto alleen voorzien is van een batterij en een elektromotor. 100% elektrisch dus.
Plug-in Hybride Elektrisch Voertuig
Maar je hebt ook een ‘PHEV’, wat staat voor ‘Plug-in Hybride Elektrisch Voertuig’. Dit is een hybrideauto waarbij een brandstofmotor wordt gecombineerd met een elektromotor. De elektromotor wordt gevoed door een veel kleinere batterij dan bij een BEV, maar die je nog wel met een stekker moet opladen. Met een volgeladen batterij is het mogelijk om langdurig de brandstofmotor te ondersteunen voor een extra laag verbruik, of 100% elektrisch te rijden over een afstand van circa 50 kilometer, afhankelijk van het model.

Rijbereik van een elektrische auto

Het rijbereik van een elektrische auto, ook wel actieradius genoemd, is afhankelijk van meerdere factoren. Te beginnen met de batterijcapaciteit in kWh. Hoe hoger de capaciteit, hoe meer energie de batterij kan opslaan en hoe meer kilometers je kunt rijden op een enkele batterijlading.

Daarnaast is het rijbereik afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder, de belasting van de auto, de weersomstandigheden, de verkeerssituatie, de bandenspanning en het gebruik van (zware) stroomverbruikers in de auto, zoals de airconditioning. Allemaal factoren die ook bij een brandstofauto van invloed zijn op het werkelijke verbruik.

Verder is het rijbereik van een elektrische auto afhankelijk van of je in de stad of op de snelweg rijdt. Bij hoge snelheden op de snelweg verbruikt een elektromotor meer energie dan bij lage snelheden in de stad. Bovendien kun je in stadsverkeer relatief veel energie terugwinnen met het regeneratieve remsysteem, waarmee je de actieradius zelfs kunt vergroten.
Ontdek meer
Je hoeft in Nederland niet bang te zijn voor een lege batterij: Nederland staat met grote afstand op de nummer 1-positie met de meeste laadpunten per inwoner én de meeste laadpunten per kilometer asfalt. Waar je ook rijdt, er is altijd wel een laadpunt in de buurt.